- Strings Alive -

Anmeldelser

Af AKH, "Bluegrass Unlimited":

STEFAN COLIND

THE STRINGS ALIVE PROJECT

Danish composer, mandolinist and banjoist Stefan Colind has played in a range of bands including Train 45, Sugar Hill, and the New York City Cowfreaks since 1994, but The Strings Alive Project seems to be his first solo release. With 14 tracks, this “tribute to bluegrass and acoustic folk music” clocks in at 54 minutes of fresh melodies and crisp arrangements.

“A Touch Of Sam” is a pleasant homage to presumably Mr. Bush, with Colind’s banjo eloquently echoing the themes first stated by his mandolin, while “Losing The Mill” is an apt tribute to the styles of Vassar Clements and Bill Monroe. Colind even takes a stab at Chris Thile’s style with the brisk “Off To Camp.” Though there are obvious influences that manifest in Colind’s playing, there are a wide range of original sounds as well, from “Waltz Of Wishes,” a lilting mix of classical and country, to the simple, unadorned beauty of “April Blossom.” “Longing For The Sea” evokes a feeling of just that, with a slight nod to “How Great Thou Art.”

The album-closing “Out Of Nowhere,” an Irish-tinged tune that shifts from ethereal to sunny, features sparse but essential vocal impressions from Linda Gravesen and bodhran from Martin O’Hare. Also, joining Colind are Jesper Rubner-Petersen on guitar, Thomas Haglund on fiddle, Emil Meinild and Jan Ekman on resonator guitar, Nicolaj Wamberg, and Jimmy Sunnebrandt on bass. (Stefan Colind, Vendalsgaard 8, DK-2690, Karlslunde, Denmark, www.strings-alive.dk.) AKH

____________________________________________________________________ 

Af Claus Hellgren Larsen:

Hovedparten af den musik, vi hører, har et naturligt flow. Det naturlige ligger i opbygningen i takter, stykker og ophold, samt i harmonikken. Disse rammer gør det nemmere at spille og huske - men de kan også brydes. Gøres det ubevidst lyder det som fejl, men gøres det bevidst, er det en musikalsk udfordring. Mange skolede musikere nægter at bryde disse matematiske regler, men det er naturligvis enhver komponists ret, at bryde reglerne. Ja, spørgsmålet er, om ikke det er forfriskende at lege med musikkens indre regelsæt.

Det er netop, hvad Stefan har gjort. I stedet for at plagiere eksisterende kompositioner af letfordøjelige harmonier og rytmer, så præsenteres vi for en hel del kompositioner, som ved første gennemlytning giver flere hov-oplevelser. Ting vi ikke lige ventede – og dog?

Stefan er, trods sin unge alder, en erfaren bluegrassmusiker. Han kan sit traditionelle repertoire, men foretrækker at gå nye veje. Siden 1994 har han spillet i orkestrene Train 45, Sugar Hill og New City Cowfreaks. Hans hovedinstrumenter er banjo og mandolin, og det er også hans evner på disse instrumenter, og som ikke overgås af mange herhjemme, der bliver vist frem på hans nye soloprojekt.

Der går langt imellem danske bluegrassplader, men når det oven i købet er en instrumentalplade, og udelukkende med egne kompositioner, så er det meget unikt. Han har indkaldt musikalsk hjælp fra gamle venner som Jesper Rübner-Petersen, guitar og Thomas Haglund, fiddle samt Jan Ekman, dobro. De er alle esser i europæisk bluegrass, og giver nogle flotte bidrag her.

Lyt til cd’en og få et personligt bud på, hvordan moderne akustisk folkemusik kan lyde, samt et forsøg på at tilføre bluegrass’en et nyt touch. Alligevel er mine favoritter valsen ”Losing The Mill” samt footstomperen ”Off To Camp”, begge numre, der er mest traditionelt opbygget og udført.

Men et frisk pust i dansk musik med både keltiske og især nordamerikanske rødder.

 

____________________________________________________________________ 

  

Af Spencer Sorenson:

Stefan har for nylig produceret og udgivet en ny CD med titlen “The Strings Alive Project”, hvor han præsenterer 14 af sine egne instrumentale numre. Musikken er indspillet med de traditionelle akustiske bluegrass-instrumenter, banjo, guitar, mandolin, violin, “dobro” og kontrabas. 

Musikken, der hovedsagelig må betegnes som bluegrass, er fyldt med overraskelser og uventede akkordskift og bærer præg af indflydelse fra andre genrer såsom old time og irsk.

For os som kender Stefan, er det uventede ikke helt så uventet, idet han ikke altid går den traditionelle vej. Kan man kalde musik uden tekst for personlig, passer det nok her. Forventer man klassisk bluegrass med klassiske akkordskift, finder man måske ikke så meget her, men det er ikke nødvendigvis negativt. De mange overraskelser og uventede ting betyder, at man kan høre CD’en gentagne gange og blive ved med at finde noget nyt i numrene. For mit vedkommende synes jeg bedre om CD’en, jo mere jeg lytter til den.

Der er en passende variation i tonearter og tempi, og så et par valse. Et af de numre, jeg bedst kunne lide, er “Waltz of Wishes”. En anden melodi, jeg nød, er “Honesty” som er et af de mere traditionelle numre, med en betagende lille melodi. “Out of Nowhere” bærer et irsk præg, og der er faktisk en irsk tromme (Bodhran) med på indspilningen. Det er også en melodi, som bliver bedre ved genhør.

Ud over at have skrevet alle melodier, spiller Stefan både mandolin og banjo og viser mange originale detaljer, særlig på banjo. Flere dygtige musikere assisterer på CD’en bl.a. Jesper Rübner-Petersen på guitar og svenske Thomas Haglund på violin. Jeg synes Jespers guitarspil er et stort plus på CD’en – flot og smagfuldt. Thomas Haglund har haft en lang karriere i bluegrass og country-musik, ikke mindst da han en overgang spillede med Jimmy Martin i USA i 1970’erne. Thomas’ spil passer fint til musikken her, og han yder en flot præstation på indspilningerne.

CD’en er bestemt værd at lytte til, og snart bliver overraskelserne ens gode venner.

Stefan | 2690 Karlslunde  | Tlf.: +45 22 50 79 43